dilluns, 28 de març de 2016

El relat pas a pas 1: Isabel


ARGUMENT:
En aquest primer capítol coneixerem la protagonista del relat, na Inés, i els seus pares, na Isabel i en Miguel, camperols de Latacunga (Equador).  A pesar de la pobresa en què viuen, formen una família feliç  fins que un fet dramàtic farà que la seua vida canviï i es desenvolupi tota la trama del relat.

LÈXIC: 
En aquesta narració apareixen algunes paraules i expressions molt eivissenques. Saps què volen dir? Per quin altre mot equivalent les podem substituir?
  • devia tenir més o manco la mateixa edat (pàg. 7)
  • va notar unes cassogues a la punta del nas (pàg. 8)
  • sorprenent la boixa per darrera (pàg. 8)
  • gairebé no podia gaudir de la seua garrida que creixia (pàg. 9)
  • no poder comprar roba a la seva dona ni jugarois a na Inés (pàg. 9)
  • S'esforçaven endebades (pàg. 10)
  • Després d'aquell atziac onze de juliol (pàg. 12)
  • per comprovar si s'havia despert amb aquells esgaldinys d'en José Magaña (pàg. 14)
  • el nyanyo que li havia nascut al front (pàg. 16)

PARLEM-NE: 
El pare de la Inés mor en una manifestació pacífica dels indígenes que va ser reprimida durament amb armes de foc. 
Per què es manifestaven? Què en saben de la situació política i social en què vivien a Latacunga. 
Per què l'Alícia li diu a la Inés: "Tu padre ha muerto per abrir demasiado la boca."

3 comentaris:

  1. Per a mi són desconegudes les paraules: garrida, esgaldinys, cassogues...
    L'expressió més o manco, si que l'escoltada. Quant a endebades, ací a València utilitzem simplement debades.
    Rosario

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  2. GARRIGA;no apareix en el diccionari DÉSTUDIS CATALANS.
    MES O MANCO, s'utilisa tambe en la Comunitat valenciana
    CASSOGUES; aci diem PESSIGOLLES
    ATZIAC; calamitos
    NYANYO; bony
    ELPADRE d'Ines era un "inconformiste".Vivia en una societat a on el faener era explotat. Dures hores de treball, tant ell com la seua dona i no poder tindre lo minimament necessari per a viure decentment.
    A canvi el pare d'ALICIA es "conformiste", no lluitador per una vida digna, mes be covart, que per a justificar-se
    degrada al seu companyer.
    Carmen

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  3. 1º INES
    El padre de Inés tiene 33 años, es bracero trabaja en el campo de sol a sol y durante los siete días de la semana. No puede disfrutar de su familia y no tiene dinero para dales una vida digna. Él no se conforma con lo que le ha tocado vivir y por eso lucha por cambiar la situación en la que se encuentra. Por eso, ese domingo se va a la manifestación que tiene lugar en la ciudad de Latacunga y que llevan acabó los indígenas. Por eso. Da su vida “para cambiar el mundo en el que vive”
    Latacunga es una ciudad de Ecuador, capital de la provincia de Cotopaxi y cabecera cantonal del cantón homónimo.
    LA REVOLUCIÓN SIN SANGRE, PRÁCTICA Y PROPUESTA DESDE LOS PUEBLOS INDIOS.
    En los últimos 10 años los pueblos indios del Ecuador hemos logrado una referencialidad destacada, aunque la historia oficial nos ha intentado ocultar la realidad: la existencia de una gran población del país que era sometida y explotada por los grupos dominantes, la diversidad y la particularidad de los diferentes pueblos, el racismo institucionalizado.
    Es a partir del levantamiento de 1990, donde planteamos las propuestas y experiencias que acumulamos en la etapa anterior, aportamos desde todos los Pueblos y nacionalidades indígenas del Ecuador a dotarle a la política de un nuevo matiz, es decir, cuestionamos profundamente que la partidocracia manejado por pequeños grupos de poder económico y político y dirigida por un Congreso que perdió completamente el rumbo, no podíamos seguir adelante en este pobre país.
    Los aportes del levantamiento son muchos, el tema de la identidad, el mestizaje, la formación e innovación de conceptos como, nacionalidad, plurinacionalidad, interculturalidad, la recuperación de los símbolos culturales de los pueblos indios, son temas que hoy se están debatiendo profundamente. La sociedad ecuatoriana que hasta entonces se denominaba blanca, hace el intento de recuperar su identidad, de entender su ser como fruto de un proceso histórico del cual no hay razón, motivo de avergonzarse.
    Por todo esto, Alicia le dice a Inés “Tu padre a muerto por abrir demasiado la boca”.
    A.H.M.

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